فرودگاه بینالمللی مهرآباد نام یکی از فرودگاههای شهر تهران پایتخت ایران است که در سال ۱۳۱۷ ساخته شده. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده و نام خود را از روستای مهرآباد که پیشتر در آن منطقه قرار داشت گرفته است.
پیشینه
نام اصلی روستای مهرآباد «حسینآباد» و در تملک حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار بود. حاجی میرزا آقاسی، حسينآباد را به ناصرالدین شاه هبه کرد و بعد از مدتی جزو مهریه عصمتالدوله، دختر شاه و همسر دوستمحمدخان معیرالممالک، درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند. اما بعدها به مناسبت خرجهای بی رویه دوستمحمدخان، مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک او خارج شد و دادخواهی پسر دوستمحمدخان، دوستعلی معیری نزد رضاشاه هم بی فایده بوده است.
در سال ۱۳۰۴ در دوران سلطنت رضاشاه حق انحصاری هواپیمایی به آلمان واگذار شد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی با ۲۰ فروند هواپیما در سال،۱۳۱۷ به دست ایشان عملاً فرودگاه مهرآباد بنیادگذاری شد.
نقش آمریکاییان
از کسانی که در ساخت و توسعهٔ ترمینالهای بین الملی این فرودگاه نقش اساسی ایفا کردند میتوان ویلیام پریرای آمریکایی را نام برد که بهمراه چند شرکت دیگر در سال ۱۹۷۲ به فرودگاه چهرهای جدید بخشیدند.[۱][۲] مرکز آموزشی هلیکوپترهای بل نیروی هوایی در تهران را نیز همین گروه طراحی نمود.[۳]
پس از انقلاب
در سال ۲۰۰۵ میلادی این فرودگاه دارای شش پایانه بوده که عبارتاند از پایانه یک و دو که مربوط به پروازهای ایران ایر و ایران ایرتور است. پایانه شماره ۳ فرودگاه به حجاج تعلق دارد. پایانههای چهار و پنج و شش که به ترتیب برای خروج و ورود پروازهای دیگر شرکتها بکار میرود.
فرودگاه مهرآباد در سال ۲۰۰۵ قادر به کنترل بیش از ۷۰هزار پرواز عبوری و ۱۰ هزار پرواز داخلی و ۳۰ هزار نشست و برخاست بینالمللی بوده است.
در همان سال ظرفیت فرودگاههای ایران خدمات دهی به ۶۱ میلیون مسافر در سال بود و ۹۰ درصد مسافران هواپیما از ۱۲ فرودگاه پرواز میکردند. به طوری که ۴۵ درصد مسافران هواپیما توسط فرودگاه مهرآباد، ۴۵ درصد توسط فرودگاههای مراکز استانها و ۱۰ درصد توسط فرودگاههای اقماری سرویس داده میشوند.»
این فرودگاه مجهز به سیستمهای ILS و VOR است.
نظرات شما عزیزان:
:: موضوعات مرتبط:
<-CategoryName->
:: برچسبها:
<-TagName->